Barrel Knife – Er designet lovligt eller ej?

Fora Diverse Lovgivning Barrel Knife – Er designet lovligt eller ej?

Dette emne indeholder 6 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af  Lars Tougaard 3 år, 8 måneder siden.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Hejsa

Jeg har set “barrel knife” designet i en gruppe på Facebook.

MVC-015S.jpg

Når kniven er “foldet sammen” ligner det jo ikke en kniv. Altså vil en kniv som denne være lovlig i DK eller ej?

Jeg er meget i tvivl, hvad siger I?

#6146 Svar

Palle Michelsen
    Participant

Jeg er også i tvivl, men den laves både i Norge og Sverige, så der går jeg ud fra den er lovlig.
    En slipjoint ligner i og for sig heller ikke en kniv når den er foldet sammen, jeg tror at den måske er at sammenligne med en kniv med fast klinge og hvis det er tilfældet kan man ikke gå med den til daglig.
    Interessant spørgsmål som DKF´s eksperter må kunne give et bud på.

#6147 Svar

Kniven er ikke lovlig til “hverdagsbrug”, da klingen låses, når den er foldet ud.
    Er det dens “knivskæfte uden klinge”-udseende, der får dig til at tro, at den er ulovlig?

#6149 Svar

Peter Hvid Petersen
    Participant

Her er en anden kniv design pudseløjerligheder, der bevæger sig i grænselandet.

http://www.qxl.dk/pris/camping-fiskeri-friluftsliv/jagt–fiskeri/jagt/jagt/patron-foldekniv/v/an806346962/

#6150 Svar

Lars Tougaard
    Participant

Det er da vist mildt vurderet Peter. Det er jo en tilståelsessag fra sælgerens side: “Haglpatron kaliber 12 som i virkeligheden er en lommekniv”. Meget tydeligere kan man vel ikke reklamere for en skjult kniv. Og han oplyser ligefrem, at han har dem på lager!
    Kan det være lokkemad fra politiets side, nu de skal til at kradse 600.000.000 kr ind i bøder?.

#6151 Svar
    Quote:
    Er det dens “knivskæfte uden klinge”-udseende, der får dig til at tro, at den er ulovlig?

Ja, kniv var ikke det første jeg tænkte da jeg ser den pakket sammen. Derfor kom jeg i tvivl om, om den høre under kategorien “kniv der ikke ligner kniv”.

#6152 Svar

Lars Tougaard
    Participant

Ganske rigtigt som Palle nævner slip-jointen, kan man da ikke kan betragten “Barrel kniven” (“Tøndekniven”) som en skjult kniv. Den blev offentligt patenteret i USA i 1874 og sågar lidt senere (1882) også i Sverige, hvor den i mange år har været fabriksfremstillet og brugt som en almindelig brugskniv.:
    http://www.allaboutpocketknives.com/knife_forum/viewtopic.php?f=30&t=23257&start=15

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
Svar til: Barrel Knife – Er designet lovligt eller ej?

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Dine informationer: