Den bedste køkkenkniv

Fora Knivmageri Værktøj Den bedste køkkenkniv

Dette emne indeholder 6 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af  Anders 3 måneder siden.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Mikael Hansen
    Keymaster

Hej venner!

I det gamle forum var der en lang og spændende diskussion om hvilken kniv der var den bedste i køkkenet. Nu har Politiken samlet tråden op…

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadtjek/ECE1601667/superskarp-kokkekniv-fejer-konkurrenterne-af-banen/

Læs i øvrigt at en af “eksperterne” mener, at man ikke kan klare sig med kun een kniv. Og andre har rigtigt mange knive – over 40 i køkkenet… Det kan ikke være let at dreje rundt med en kalvefilet i det køkken – der kan ikke være plads uden at man stikker sig 😉 !

Med venlig hilsen

Mikael

#3492 Svar

Jeg læste artiklen i avisen, men blev hurtigt forarget over de simple tests, de blev udført overfor. Som de har testet knivene, går det mest ud på, hvor skarp kniven er fra fabrikanten. Og hvad så, når kniven er sløv efter et halvt år, så tror forbrugeren at de bare kan slibe dem skarpe igen med strygestålet! Det bliver der indirekte givet udtryk for i artiklen, fordi der ikke bliver nævnt noget med slibning. Ja… undskyld mit sure opstød, men aviser (i hvert fald dem som jeg kender til) får næsten aldrig gjort noget ud af, at man rent faktisk skal slibe sin kniv, vådsliber eller karborundumsten, for at den bliver ved med at kunne skære.
    Og btw, så tror jeg, at jeg sagten kunne klare mig med tre, måske fire knive i køkkenet

Mvh Kristian

#3493 Svar

Lars Tougaard
    Participant

Tak Michael,
    fordi du endnu en gang bringer et link til en relevant artikel.
    Jeg syntes at det er spændende. Artiklen er naturligvis ikke skrevet i de fagmæssige termer som vi gerne vil høre, men alligevel. Jeg læser at:
    1) Kvalitets køkkenknive er ved at være hipe i slipstrømmen på de såkaldte nye nordiske køkken. Tak til Claus Meyer. Der er nu rum for de “Nye Nordiske Køkkenknive”. Det er da en udfordring for os knivmagere.
    2) Der lægges mere vægt på funktion end udseende og finnish. Det er da en udfordring for os knivmagere.
    3) Når man skal give 2500 kr. for en kniv der er god til at skære, kan man da få penge for en håndlavet køkkenkniv. Det er da en udfordring for os knivmagere.
    4) Når de i artiklen skriver, at vinderkniven er skarp, tror jeg at de mener, at den skærer godt. Jeg tror at det vurderes ved at skære i kål. Forskellen på ægskarphed og skæreegenskaber er jo noget vi har drøftet tidligere i forum. Det er da en udfordring for os knivmagere.
    5) Man kan da klare det meste køkkenarbejde med en chefkokkekniv. Men det er da positivt for os knivmagere at der, som anført i artiklen, er et behov for specielle køkkenknive. Det er da en udfordring for os knivmagere.
    6) Knivene er da jænt kedelige og traditionelle at se på. Det er da en udfordring for os knivmagere.
    7) Det var ikke den flotteste eller teknisk bedst udførte kniv der vandt. Vi er nok tilbøjelige til at tro, at vi alene ud fra knivens udseende og tekniske udførelse kan vurdere om det er en god kniv. Men når det drejer sig om køkkenknive er det ikke nok. Det er da en udfordring for os knivmagere.
    8) Den praktiske test der bruges er simpel, men dækker da flere funktioner end “kartoffeltesten”. Skære i hvidkål ( skæreevne, lige snit), snitte persille ( ikke knuse) og kotteletkød (skæreevne). Vi kommer ikke uden om at bruge funktionstests af vores brugsknive, hvis vi vil gøre dem bedre. Det er da en udfordring for os knivmagere.

/lars T

#3496 Svar

Tak, Lars, for det fine indlæg. Du har ret, og jeg tror at vi kommer til at se tendenser til køkkenknive i fremtiden. De sædvanlige knive, der plejer at ligge i montren under titlen “brugsknive” bliver dog nok ved med at være lige mange af.
    Mvh Kristian

#3499 Svar

Kristian, du må lige tænke på, at avis-artikler er skrevet til den brede læsergruppe, ikke til os kniv-nørder, der i forbindelse med sådan en test ville have slebet alle de testede knive i samme vinkel, for at få et fælles udgangspunkt.
    Langt de fleste gennemsnits køkkenknivkøbere aner ikke, hvordan man sliber en kniv, og har brug for at kende en knivmager med hang til at slibe knive, før de bliver “reddet” fra at gå til i sløve knive (måske derfor ham der har 40 knive 😉 )
    3-4 knive i forskellige størrelser må være nok for de fleste.
    Lars har nok ret, der ligger en udfordring i at lave brugbare, og smukke køkkenknive.

#3511 Svar

Lars Tougaard
    Participant

Jeg er helt enig med jer begge i at slibningen for lægfolk er et stort problem.

Jeg har i nogle måneder gået og grundet over hvorledes man kan hjælpe de kunder, som giver mange penge for en håndlavet køkkenknive, og som uvægerligt vil stå med en mere sløv kniv i løbet af 3-6 mdr, hvis de har brugt kniven i det daglige.

De elektriske maskiner jeg har prøvet smadrer totalt den fine æg. Jeg har prøvet forskellige redskaber hvor to sten sidder i V, men jeg syntes slet ikke bladet får den skarphed som er kniven værdig.

Mine kunder er ofte folk, som nok vil investere nogle hundrede kroner på en god sten eller apparat, for at kunne holde deres kniv ved lige.

Strygestål kan redde æggen lidt tid, men kræver virkelig håndlag at bruge rigtigt. Ikea laver et keramisk stryge”stål”, som med stor tålmodighed og en meget øvet hånd kan slibe en kniv op. Det er så fint i korn at det i det mindste ikke direkte ødelægger æggen.

Men uanset sten eller strygereskab er problemet at holde den rigtige vinkel.

Jeg har set at der findes udstyr hvor 2 keramiske stave ( 600 krs niveau+) der sidder i en 30 (?) graders vinkel og man blot skal holde bladet lodledret for at få den rigtige vinkel. Er der nogen som har erfaring for, hvorledes ikke fagfolk kan håndtere dem?

Er der nogen der har erfaring med at give kunderne en vinkel så den slibe efter den?

Er der nogen som har en god ide?

/lars T

#14178 Svar

Anders

Hvis i ønsker en god kvalitetskniv så finder du lidt hurtigt læsning om dem da vi har skrevet et lille bogindlæg om dem her 🙂  https://gro-lys.dk/blog/nye-blog-indlaeg/vi-samarbejder-nu-ogsa-med-nyttigbrasdk-

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
Svar til: Den bedste køkkenkniv

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Dine informationer: