Egen klinge ??

Fora Foreningen Knivkonkurrencer Egen klinge ??

Dette emne indeholder 3 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  Carsten Jørgensen 9 måneder, 3 uger siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Carsten Jørgensen
    Participant

Et spørgsmål til konkurrencereglerne.

Ved sidste års  (-16) konkurrence (Gram) fik min indsendte kniv et stort minus og påtegning på klingen, da jeg benyttede en købt klinge. Det stod (og står) ingen steder i reglerne (Knive som Prydgenstande), at klingen skal være gjort af knivmageren selv.

Hvis der er fradrag for klinger der ikke er lavet af knivmageren selv, er vi jo tilbage til dengang der var kategorier for både selvgjorte og købte klinger.

Lavede dommerne selv lige nogle “nye” regler ? Eller er der kommet nogle ændringer ?

Det ville være rart og praktisk at vide, når man vil deltage i de kommende konkurrencer.

Og så vil det i øvrigt, som jeg tidligere flere gange har påpeget, være rart og rigtigst, at få kendskab til hvem der var dommer ved årets konkurrence.

MVH

CarstenJ

#11664 Svar

Michael West
    Keymaster

Som reglerne er i dag, bedømmes klingen uuanset om den er købt eller selvlavet, og kan således godt trække ned hvis dommerne ikke mener klingen lever op til resten af kniven.

#11666 Svar

Carsten Jørgensen
    Participant

Tak for dit svar, Michael.
    Jeg er klar over og enig i begge dine udsagn. Min klinge bliver jo også bedømt, men med fradrag pga den er købt.
    På mit udleverede bedømmelsesskema står der direkte ” Klinge er købt trækker ned”.(i “Kompleksitet/sværhedsgrad).
    Og jeg får kun 30 ud af 50 mulige point.
    Og da klingen i øvrigt får gode point og anmærkninger, virker det noget lave pointtal lidt voldsomt. og der anføres ikke andre ting.
    Det er selvfølgelig sværere at lave sin egen klinge end at købe en.

Men det vil være rart, at få præciseret reglerne.

MVH
    CJ

#11685 Svar

Carsten Jørgensen
    Participant

For lige at afslutte mit indlæg.

Jeg ville gerne have præciseret reglerne, da der åbenbart også er uklarhed hos dommerne : Knivene skal bedømmes ens, uanset om de har selvlavet ell købt klinge !!

Altså : Det er KNIVEN der skal bedømmes IKKE knivmagerens indsats !!

Og det er der det går galt. For man vil jo gerne belønne knivmageren, hvis han har gjort en flot klinge. Ikke også ?

Det er bare ikke helt det, det drejer sig om !  Men om det indsendte produkt !!

Det bør indskærpes dommerne inden bedømmelsen går i gang.

Og lad os så få navne på dommerne. De gør en god og hæderlig indsats !

Og der er jo afsat plads til det på bedømmelsesskemaet.

MVH

CarstenJ

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
Svar til: Egen klinge ??

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Dine informationer: