Hjælp til båndsliber og stål

Fora Knivmageri Metalværkstedet Hjælp til båndsliber og stål

Dette emne indeholder 9 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af  Jørgen Stenbæk 1 år, 9 måneder siden.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Martin Brion Lund
    Participant

Hej alle! Er helt ny her da jeg lige har fået koden hertil, men er ked af i synes her er lidt dødt, så håber jeg at jeg kan få lidt liv på forummet med alle min spørgsmål. Her er et par stykker: søger en ordentlig båndsliber til at slibe klinger da det er der mest af min intresse ligger. Om der en der vil bygge en, sælge en eller bare ved hvor der kan købes en ville jeg værdsætte. 🙂

og så til stålet, søger en plade på 0,9 x 10 x 40 cm. Og er det mig der bare generelt synes det svært at finde steder hvor de sælger plader eller er det bare mig der har dårlig til at søge? 😉

#10836 Svar

Jørgen Frandsen
    Participant

Hej Martin

Velkommen til forum. Du har ret, vi må hjælpe med at puste nyt liv i dette sted 🙂  Jeg tror de fleste selv bygger deres sliber men de kan da også købes. Alt efter om man ønsker en sliber med udskiftelige kontakthjul i forskellige størrelser + evt. planslibe-lan varierer priserne meget og det er selvfølgelig billigere at bygge selv. Dog må man regne med en betydelig udgift til kontakthjul, drivhjul og motor. Man kan være heldig at finde brugte slibere i den blå avis eller gul og gratis men som regel er det med fast 200 mm kontakthjul og ofte med en bredde på 75mm hvilket begrænser udvalget af slibebånd og desuden må være svært at slibe på. (har aldrig prøvet 75mm)

Hvad stål angår er der sikkert andre der bedre kan rådgive. Linå`s hjemmeside kender du jo sikkert men jeg mener ikke at de har plader i de bredder.

God fornøjelse med projekterne og bare spørg løs.

Hilsen Jørgen F.

#10837 Svar

Martin Brion Lund
    Participant

Synes jeg har kigget over alt efter båndsliber, og det enste sted jeg har fundet noget ( hvis man ikke skal købe i udlandet eller bygge selv ) er selvfølgelig på hanghøi. Nogen der har prøvet deres og ved om den er værd og købe?

#10838 Svar

Jørgen Frandsen
    Participant

Jeg har ikke selv prøvet Hanghøi`s maskine men er ret sikker på at den er helt i orden. Jeg har set den i funktion flere gange og det har set helt rigtigt ud.  Jørgen Hanghøi er en meget omhyggelig mand og holder jo bl.a. slibekurser. Den trehjulede model han laver er den de fleste bygger når de bygger selv.

Er man mere til tohjulede maskiner findes der en svensker Hakon …. et eller andet 🙂 han laver nogle fine maskine der er udviklet mere og mere gennem årene. Det er fantastisk flotte og fine maskiner men også i den dyre ende hvis man vil have alt tilbehøret med.

Hilsen Jørgen F.

#10839 Svar

Martin Brion Lund
    Participant

Tror jeg så vill støtter hanghøi og køber den omtalte sliber med Plan- og konturland ved siden af 🙂

mange tak for hjælpen indtilvidere Jørgen!

#10840 Svar

Jørgen Frandsen
    Participant

Jeg tror det er en god ide, hvis du ikke selv vil bygge. Du ved hvad du får og slipper for bøvlet med at justere på tingene for at få maskinen til at køre korrekt.

God fornøjelse fra Jørgen F.

#10841 Svar

Derri Overgaard
    Participant

Hej Martin.
    Enig med Jørgen, det kan nemt blive bøvlet med selvbyg. Overvejer st sælge min med frekvensomformet m.v. Hvor bor du?
    Mvh.
    Derri

#10842 Svar

Martin Brion Lund
    Participant

Hej derri

jeg bor tæt på Køge ( Sjælland )

er meget interesseret hvis du finder frem til du gerne vil af med den

#10844 Svar

Derri Overgaard
    Participant

Hej Martin.
    Lad os tage den privat fra nu af, skriv til mig på
    derri@farumbiavl.dk
    Jeg bor i Farum så afstanden er til st overse

#10846 Svar

Jørgen Stenbæk
    Participant

Hej Martin

Velkommen i Dansk Knivforening, og dejligt at se du som nyt medlem bruger vores forum, og rigtigt dejligt, at du får kompetent svar på dine spørgsmål, og som måske ender med en knivsliber fra et andet medlem!

Held og lykke med projektet, vi håber at se og høre mere til dig på vores forum.

Jørgen Stenbæk.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
Svar til: Hjælp til båndsliber og stål

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Dine informationer: