Kniven og klingens pris

Fora Andre Knive Fabriksfremstillede knive Kniven og klingens pris

Dette emne indeholder 51 svar, har 15 stemmer og blev senest opdateret af  Michael West 2 år, 5 måneder siden.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 52 i alt)
  • Forfatter

Lars Tougaard
    Participant

Text

#6249 Svar

Carsten Jørgensen
    Participant

Sådan !!
    Det kan ikke siges bedre, Lars. Kort og præcist !!

MVH 😀
    CarstenJ 😀 😀

#6248 Svar

Lars Tougaard
    Participant

Som det fremgår af ”Breaking News” har Peter sendt mig en kniv af fremmed herkomst til vurdering. Spørgsmålet er vist, om typen kan gøre gavn eller der skal indføres grænsekontrol og black listning i DKF for den slags. 😉

En forpusted ildpost kom fredag og afleverede en pakke som indeholdt en kniv med skede.

Foreliggende oplysninger
    Købt for 250 kr (incl. Moms og transport !) hos en forhandler, der har oplyst at kniven er erhvervet af en tysk forhandler, og stålet er 15N20 / 1095 – ca. HCR 58.

Klinisk undersøgelse af indsendte kniv
    Det drejer sig om fuldtange kniv på 275g, 225 mm, som efter DKFs retningslinier skal karakteriseres som en klasse 2: Kniv til jagt, fiskeri og fritid. Kniven vurderes efter DKFs bedømmelseskriterier til at score Konkurrencepoint ( KP): 5,0 hvilket svarer til middel for klassen. Vurderingsskema og tilhørende billeddokumentation er for omfattende til forum. Men du kan finde den på http://techstab.com/images/sampledata/parks/pdf/pakistankniv_test_141124_w.pdf )
    Overordnet konklusion af den kliniske undersøgelse: Dette er ikke en konkurrencekniv, men den er ganske nydelig. Med de oplysninger der er givet af forhandleren, og en pris på 250 kr.vil den ikke få lov til at ligge på et knivtræfbord i ret lang tid.

Det skal imidlertid vise sig at ville være et dårligt køb.

Laboratorieundersøgelser
    1. Hårdhedsmåling: Der er benyttet en mekanisk HRC-måler ( Durometer fra A.B Alpha) kontrolleret med standard. Apparatet bestemmer erfaringsmæssigt HRC med maksimalt 1 enheds afvigelse. Der foretages målinger fordelt på begge sider af bladet som markeret på foto. Det er ikke muligt at foretage bestemmelse på selv den tynde æg, da det vil give for lave værdier.
    Middelværdi HRC:22,4 beregnet usikkerhed HRC 16,0-28,8 .
    2. Æg-strestest (a.m. Lars): Da HRC værdierne var særdeles lave foretager jeg også følgende simple kvalitative test: Jeg sammenligner testkniven med en kontrolkniv ( RWL34 HRC 59). Begge knive er meget skarpe ( bider i hår) med helt jævne ægkanter (testet med negl)
    Procedure: Begge knive bliver med god kraft hakket 10 x ned i kanten af et 8 mm tykt egetræsbræt ( hakdybde for begge ca. 0,7 mm).
    Resultat: Begge knive er fortsat skarpe, men der er tydelige hakker i testkniven hvorimod der forsat er jævn æg i kontrolkniven.
    Overordnet konklusion af laboratorieundersøgelser: Undersøgelserne tyder samstemmende på at bladet ikke er hærdet.

Stålkvaliteten og knive
    Vi har påvist et eksempel på et knivsalg, hvor der er svindlet et eller andet sted i kæden fra stål til kniv.
    Det er ikke vanskeligt på nettet at finde knive, som til forveksling ligner den undersøgte kniv. Og til meget vekslende priser. Nu gør ”Enlig svale igen sommer”, men undersøgelsen tyder på, at den skepsis, som er blevet luftet i forum om importerede knive, godt kan være berettiget.
    Linå (http://www.linaa.dk/shop/damaceret-staal-raindrop-4954p.html) sælger “Damaceret stål Raindrop 3,2×32 , Kulstofstål 1095/15N20 “: 27,5kr/cm incl. Moms. Stålet ligner det, som er brugt til den indsendte kniv. D.v.s. der er svarende til 632 kr stål fra Linå i den. Stålkombinationen er velrenomeret til mønstersmedede klinger. Og hvis en regelret hærdning af bladet på den testede kniv giver en tilfredsstillende hårhed, tyder det på, at der er penge at spare ved at følge Peters forslag til at købe de flotte og billige blade, rette dem til, og hærde dem.

Spørgsmålet fra ”djævlens advokat”
    Gælder risikoen for en dårlig stålkvalitet kun knive fra asien?
    Personligt er jeg speciel skeptisk overfor mønstersmedede blade. For det er ikke muligt på et dommerbord eller træfbord at vurdere et knivblads brugskvalitet.
    • Vi savner en simpel ikke-destruktiv metode til at vurdere et blads brugskvalitet. Forslag?
    • Man savner en undersøgelser af, hvor god er hærdning når den foretages efter 1. smedehærdning efter glødefarve 2. hjemmehærdning efter ”autoriserede” temperaturer/tider og så 3. industrihærdning.

Ved Lars Tougaard, Senior Knivpatolog, Dr. Med. HD
    Høflige skeptiske indlæg er naturligvis velkomne 😉 😀

4m8n8-14A3176-pakistanknife-600pixx-w.jpg

#6250 Svar

Peter Hvid Petersen
    Participant

Tak Tougaard, for en fin, gennemgribende kontrol, analyse og tænksom vurdering.
    Status ! Masser af damaskeret stål, ingen seriøs hærdning . Det er sgu’ ikke smart!
    Men så blev man det klogere.
    Man kan spørge sig om denne klinge er enkelt smutter? Hmm? Jeg tror det ikke!
    Har bestemt mig for at skære klingen af, og smeder en ny kniv.

Og så en stor tak til alle der med ildhu deltog i debatten. eller spændt fulgte den på Forum.
    Det var en god og givtig tråd –
    /Peter

#6251 Svar

Tak for den gennemgribende test af kniven, resultatet stemmer overens med test af klinger fra Pakistan, som jeg har set på andre forums (har ikke kunnet finde dem igen 🙁 )

#6252 Svar

Jørgen Frandsen
    Participant

Tak til Lars for en imponerende og underholdende test. Jeg tror alle er glade, for mistanken har vel luret i baghovedet når man så knive til de priser. Også tak til Peter for et initiativ vi alle er blevet klogere af. Spændende om en omsmedning/hærdning kan bringe noget fornuftigt ud af kniven eller det også er stålet der er fusket med.

Hilsen Jørgen F.

#6253 Svar

Keld Lisby Hansen
    Participant

God test af kniven…
    Men det beviser ikke at alle klinger fra østen er af dårlig kvalitet.
    Hos Linå forhandler vi klinger og damaceret stål fra AE Damascus i Pakistan. Vi har gennemført en hårdhedstest på tre forskellige klinger, fra tre forskellige leverancer. Resultatet var som følgende: 2 klinger blev målt til 59 HRC og én blev målt til 60HRC.
    Det svarer meget godt til den test som Brisa i finland har lavet af klinger fra samme leverandør.
    Derudover kan nævnes at klingerne forhandles af bl.a. Læderiet, Nordell i Sverige og Brisa i Finland.
    Vi har meget god erfaring med klinger og stål fra denne leverandør.

Hilsen
    Keld Lisby

#6254 Svar

Mikael Hansen
    Keymaster

Hej

Kan nogen forklare mig i rigtige ord hvad en hårdhed på
    “Middelværdi HRC:22,4 beregnet usikkerhed HRC 16,0-28,8 .” er?

Er det lige så blødt som tin? Eller er det messing? Er det som vanadium?

Jeg har haft mange klinger i hånden – også et par pakistanske – og jeg ved også at RWL klinger er hårde på den seje måde… men det er pakistanerne altså også…

Så vidt jeg kan se på Wikipedia arbejdes der med forskellige hårdhedsskalaer. HR hedder de til fornavn, men så er A, B ,C ,D, E, F, og G, til efternavn, hvor der er andre krav… Der er noget med nålen der trykkes med og deformitet af den… ret indviklet og meget har jeg brug for oplysning om, som jeg ved dette oplyste forum kan give mig 😀 🙂 😀 .

Med venlig hilsen

Mikael

#6255 Svar

Jørgen Frandsen
    Participant

Michael 🙂 🙂 Jeg er så træt af din kritik af Lars !! Kunne du ikke prøve at beherske din aversion. Du stopper dette forum hver gang. Det er ikke alene din mening det drejer sig om. Selv om du pakker det ind!

Vris Jørgen F.

#6256 Svar

Kennett Nielsen
    Participant

wow.
    der var en der blev sur. så ellers ingen kritik i Mikaels indlæg men det er måske mig der er blå øjet.

men jeg har samme spørgsmål.
    hvor hårdt er HRC:22. er det totalt ubrugeligt`?

#6257 Svar

Jørgen Frandsen
    Participant

Velkommen til et rigtig godt og givende forum Kennett 🙂
    Normalt slås vi aldrig og dette indlæg var kun en opfordring til Michael om at bilægge en gammel strid. (Jeg vil mene en tåbelig strid.)

Hilsen Jørgen F.

#6258 Svar

Der bliver skrevet HRC dvs det er C. De forskellige, A B C D osv bruges ved forskellige hårdheder af stålet/metallet, det kan der læses om på google vis man lyster… HRC bruges normalt ikke under 20HRC, så ville nok foretrække en brinell eller vickers måling af stålet, for at give den rigtige hårdhed. Men det vil utvivlsomt hjælpe på tallet… Stålet er sandsyneligvis ikke engang lavet af hærdbart stål..
    20HRC eller omkring 240HV (vickers) er leveringshårdheden af mange af de ståltyper vi bruger.. Det er altså bare i omegnen er udglødet bondejern…

Om det kan bruges? Ja, til at kigge på og ellers ikke andet..

#6260 Svar

Fredrik Haakonsen
    Participant

Om man måler hardheten til ~20 HRC trenger man ikke måle med Brinell eller Vickers, det er ikke noe tvil om at det området man måler ikke er herdet. For jeg regner med Lars har slipt bort nok stål for å unngå avkulling, og har tatt nok målinger til å treffe begge stålene i damasken?

Nå er ikke hardhet alene nok til å garantere kvaliteten. Det er fullt mulig å oppnå 58-60 HRC, og fortsatt ha et blad som er helt ubrukelig, som hvis stålet er svært grovkornet og/eller har vært herda fra for høy temperatur. Dette er svært relevant her siden det er vanlig å essesveise stål med veldig høy temperatur som ødelegger stålet.

Quote:
    Citat fra Keld Lisby Hansen den November 24, 2014, 13:28

Vi har meget god erfaring med klinger og stål fra denne leverandør.

Hilsen
    Keld Lisby

Hva legger du i “meget god erfaring”?
    Hva slags bevis har dere for at det er 15N20 og 1095 som er brukt i damasken? Det høres meget merkelig at et firma i Pakistan kjøper stål både fra Sverige og USA. Selv om arbeidskraften er gratis ville det være vanskelig å få regnestykket på prisen til å gå opp, så jeg har svært vanskelig for å tro på dette selv.

#6261 Svar

Keld Lisby Hansen
    Participant

Med gode erfaringer mener jeg at vi endnu ikke har haft en kunde der har klaget over for ringe kvalitet. Tvært imod har vi kun fået gode tilbagemeldninger fra kunder.
    Om stålet er 1095 og 15n20 har jeg ingen garanti for, men jeg mener stadig at der er brugt nogle ståltyper der er hærdbare og giver et rimeligt mønster. Vi har testet hårdheden fra 3 forskellige forsendelser over en 2 1/2 års varighed.

Hilsen
    Keld Lisby

#6299 Svar

Ole Fredelund
    Participant

Puha. Den var træls, Lars. Eneste trøst kan være, at det var en af de første knive, jeg fik – men tingene skal være i orden. Jeg har nogle stykker fra denne forhandler, som jeg nu rykker skæftet af og hærder bladet selv.
    De andre derimod er fine knive fra andre forhandlere – og jeg vil gerne indsende til samme formål mht. test. Dem tør jeg godt “vove pelsen på”. Det andet er noget lort. Beklager, men God Jul til alle alligevel. Ole Fredelund

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 52 i alt)
Svar til: Kniven og klingens pris

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Dine informationer: