Kniven og klingens pris

Fora Andre Knive Fabriksfremstillede knive Kniven og klingens pris

Dette emne indeholder 51 svar, har 15 stemmer og blev senest opdateret af  Michael West 1 år, 9 måneder siden.

Viser 7 indlæg - 46 til 52 (af 52 i alt)
  • Forfatter

Lars Tougaard
    Participant

Sidste år havde vi i denne tråd et eksempel på, at en asiatisk kniv med et OK udseende havde et blad med en elendig kvalitet. Vores værste anelser blev bekræftet.

Husstanden har nu fået 3 knive gratis tilsendt, som tak for oprettelse af “National Geographic” abonnementer til nogle venner. De ses på billedet som kniv nr. 1,2 og 3. De er jo ganske nydelige, og der er da heller ikke noget at udsætte på finishen. Knivene må være i den meget billige ende, og mærkerne tyder da også på at var de af Asiatisk oprindelse. Så hvad med stålkvaliteten?

Til sammenligning fandt jeg så en kniv (nr 4) til en halvtredser, som er alt for tyk i bladet og skærer elendigt. En kniv som jeg mente måtte være lavet af noget elendigt stål og formentlig i asien.

Jeg fandt også et par Ikeaknive frem ( 5 og 6), som begge koster omkring 70 kr. stykket, de skærer forrygende, og de har en flot finnish.. Ud fra prisen jeg gætter jeg på, at de også er asiatiske.

Jeg målte så Hårdheden på dem alle med følgende resultater: kniv nr.:HRC:
    1:HRC 54; 2:HRC 53; 3:HRC 50; 4:HRC 55; 5:HRC 54 og 6:HRC 58

Til sammenligning fandt jeg et par gode og dyrere knive i knivskuffen, som jeg har brugt med glæde i 20 år. På en “Victoria Knox” kniv målte jeg en HRC på 54, og på en “Dick” kniv målte jeg en HRC på 61.

Hvad siger det så om billige asiatiske knive?

Stålets kvalitet kan ganske vist, som Fredrik tit har fremhævet det, ikke alene vurderes ud fra HRC. Sejhed, finkornethed og slidstyrke er andre vigtige egenskaber. Og en hårdhed på HRC 50 er nok i den lave ende og 61 i den høje. Men jeg mener dog at en køkkenkniv med en HRC på imellem 50 og 62 kan siges at have en tilfredsstillende hårdhed.

Der behøver altså ikke at være sammenhæng mellem pris og kvalitet. Og skulle et Europæisk udseende mærke være lavet i asien, som det formentlig tit vil være tilfældet, behøver man ikke på forhånd at vrænge på næsen!. 🙂

Godt Nytår 😀

2l28e-asiatiske-knive-HRC-150101-600x-w.jpg

#6323 Svar

fin rapport lars.

Har du modtaget en ny klinge fra ole fredenlund til test?

Simon

#6324 Svar

Lars Tougaard
    Participant

Nej det har jeg ikke. Der er forskel på mit tilbud til DKF-medlemmer, som bruger mine målinger til deres egen orientering, og så egentlige “knivforretninger”. Jeg ønsker at mine undersøgelser så vidt det er muligt ikke giver mistanke om, at jeg er påvirket af særinteresser. 😀

#6328 Svar

Det er da vist en overdrivelse Lars… Tror du knivklinger fra pakistan bliver solgt af kartel lign virksomheder med mafia metoder…? Manden tilbyder jo selv at sende dig klinger til måling..

#6330 Svar

Lars Tougaard
    Participant

hvad mener du 😕

#6331 Svar

Lars Tougaard
    Participant

m.a.o.
    Jeg mener at det må være en selvfølge, at en knivforhandler har OK knive og derfor vil kunne indsende en kniv der der klarer en hårdhedstest. Jeg mener derfor ikke at undersøgelse af forhandlerudvalgte knive/klinger kan have interesse for forums læsere. 😉

Hvis knivforeningen anonymt indkøbte forskellige knive og så fik dem testet/bedømt af uvildige folk, ville det naturligvis være en anden sag. Ligesom Tænk laver forbrugerundersøgelser.

#10861 Svar

Michael West
    Keymaster

Har nogle flere erfaringer med disse klinger?

Viser 7 indlæg - 46 til 52 (af 52 i alt)
Svar til: Kniven og klingens pris

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Dine informationer: