købe klinger til køkkenknive

Fora Andre Knive Fabriksfremstillede knive købe klinger til køkkenknive

Dette emne indeholder 9 svar, har 7 stemmer og blev senest opdateret af  Anders Gormsen 5 år, 11 måneder siden.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Hejsa alle

Næsten dagligt står jeg tænderskærende og med et lille stik i hjertet, og stirre ned i skuffen med 15-20 køkkenknive af forskellig tvivlsom herkomst, kvalitet, og formål.

Nu skal det rædselsbillede ud af min verden. Så jeg har besluttet at lave en samling af 5-6 gode køkkenknive selv.

Men det rejser et par spørgsmål.

1. Hvor mange har man egentlig brug for?
    Jeg forestiller mig: Brødkniv – grøntsagskniv – urtekniv – forskærekniv, måske en Ulu og en stegegaffel.
    Hvad høre sig ellers til et godt allround sæt?

2. Hvor får jeg fat i klingerne?
    – Jeg så helst at det er med fuldtang, da det er det jeg bedst kan med.
    – Ud over at de gerne må være en fryd for øjet, må de også godt kunne skære 🙂
    – Det må ikke være “upraktiske” klinger som ikke kan tåle kød og frugtsafter, eller som ruster efter et par ture i opvaskemaskinen.
    – De skal helst have samme design, så den enkelte kniv ikke stikker ud visuelt. Dvs. at hvis en er f.eks. damask, så skal alle være det.

Har i gode ideer, forslag, eller link til ovenstående? Primært til hvor jeg finder klingerne.

Jeg kan ikke lave klingerne selv, så det er udelukket fra starten 😉

#3994 Svar

Jette Bybjerg
    Participant

En lille kommentar til pkt. 2 og med et glimt i øjet – du vil da vel ikke lave flotte, håndlavede køkkenknive og så sende dem i opvaskemaskinen, vel? vel? vel? 🙂

Mange rustfaste knivstål har ikke så højt chromindhold, at de er modstandsdygtige over for skrappe kure som opvaskemaskiner. Det er bl.a. derfor, man kan se rust på spiseknive, når de har været i opvaskemaskemaskinen og været udsat for salt m.m. – Her er skæftet lavet af et stål med højt chromindhold (austenitisk, ikke hærdbart stål) og klingen af et stål med lavere chromindhold (martensitisk og hærdbart), og derfor kan man opleve grubetæring på klinger på dyre spiseknive… (Vil ikke nævne navne, men har set det i praksis).

Nå, men ud over dette er min kommentar til pkt. 1: Brødkniv, Santoku (fra Rådvad, såmænd) både til kød og grøntsager, urtekniv og skrællekniv. Hvad de andre 5 knive laver på knivmagneten, ved jeg egentlig ikke….

Mvh
    Jette

#3995 Svar

Peter Hvid Petersen
    Participant

Hos Læderiet i Århus kan man købe en fuldtange kokke/forskære klinge for ca 150,-kr
    Hilsen
    Peter.

#3996 Svar

kokkekniv, santuko, mindre universal til udben mm. og en urtekniv og self en brødkniv

Hvis du har intentioner om at de skal i opvaskeren, så køb de billigste fra ikea….

ellers så tjek hanghoi eller nordell, tror også at kniv per har nogen.

alternativt er at købe håndlavede klinger. De er dyre men bedre stål og du får noget ingen andre har. Du har også muligheden for at tegne den selv, og så få en sliber til at lave dem for dig.

Jeg kunne godt lave dig et sæt på de fem ovennævnte i rwl34 eller tilsvarende, men du skal regne med en pris på 4500kr for sådan et sæt.

Hilsen
    Simon

#4004 Svar

Uha uha – Der ramte jeg en betændt nerve 🙂
    Pæne køkkenknive/arbejdsredskaber og opvaskemaskine i samme sætning er tilsyneladende et stort NO-NO

Ud fra det, kan jeg læse at man ikke kan have pæne ting i sit hjem, hvis man lever et travlt og praktisk liv – Jeg må strax ud og købe et par fodformede sko, som matcher vores fliselignende linoleumsgulv i køkkenet 😉

Undskyld – Men det mener jeg er snobberi!

Jeg kan sagtens se jeres holdninger. En håndlavet klinge er sq da det ypperste man kan tænke sig, og hvis jeg skulle lave et statement overfor nogen, eller mig selv, så var det også den vej jeg ville gå.
    Men nu skal jeg “barer” file et par skiver brød og kød. Og så behøves det altså ikke at være lavet af guld og diamanter.

Og jeg mener stadig, at man nok må kunne få noget pænt og praktisk – Tænk at den sætning skulle komme ud af mit tastatur.
    Det er sådan noget min mor ville sige, når der skulle købes sko – Brrr.

Jette – Tak for din forklaring omkring opvaskemaskiner og stål.
    Det gav mig forklaring på spekulationer omkring rust på “rustfrie” knive. (jeg ved godt at der ikke findes rustfrit stål, men man har jo alligevel undret sig)

Anywho – Jeg køber normalt klinger ved Northcoast knives, og minsandten om de ikke ved en nærmere gennemgang af deres klinger, også har en hel køkkensektion.
    Som efter sigende (hold jer for ørerne) skulle kunne tåle en tur i opvaskemaskinen 🙂
    http://www.northcoastknives.com/northcoast_knives_Kitchen.htm

Med noget pænt skæftemateriale må der kunne komme noget pænt, brugbart og praktisk ud af det.

#4005 Svar

Finn Thoft Jensen
    Participant

Dit næste problem er nu, at du ikke kan anvende naturmaterialer som træ, ben eller horn. Der er ikke noget af dette der holder til opvaskemaskinen i længden.

venlig hilsen
    Finn

#4006 Svar

Ikke noget problem, for jeg havde i forvejen besluttet at bruge Dymondwood eller corian

#4008 Svar

Anonym

Der er jo frit spil hvad man vil gøre med sine knive,om de skal i opvaskemaskinen eller nænsomt vaskes op i hånden(hvilket jeg personligt ville vælge) men at du ligefrem mener efter et enkelt indlæg skrevet med et glimt i øjet af Jette,at du har ramt en betændt nerve samt snobberi har jeg svært ved at se 😉

Nå anyway et alternativ til corian kunne være avonite som er noget billigere og næsten samme materiale. Det hedder sig også at wenge er den eneste art som kan tåle opvaskemaskinen,men det handler vist kun om tid før det også må give op.

Spændt på at se hvad du når frem til og god arbejdslyst 🙂

Med venlig hilsen
    Thomas

#4012 Svar

Michael du sender bare dine køkkenknive over til mig, så skal jeg nok slibe dem. 20kr pr styk. Du betaler porto. Det skal nok blive en fed forretning 😉

#4017 Svar

Anders Gormsen
    Participant

Hej Michael.

Jeg mener nu heller ikke at det kan kaldes snobberi at passe godt på sine ting.

Med hensyn til køkkenklinger har jeg for et par år siden købt en japansk Santuko klinge hos Knivper (thegoodstuffshop) og monteret den på et skæfte af tværskåret eg. Det viste sig at være knap så god en idé, da skæftet brækkede. Klingen er Damaceret med skær på en side og kan gøres umanerlig skarp. Tværskåret Eg viste sig at være knap så god en idé, da det brækkede.Det blev så skiftet til et af Ibenholt.

Under alle omstændigheder, så har det stort set været den eneste kniv der er blevet brugt i køkkenet siden. Global og Raadvad hænger på knivmagneten og ser mere elle mindre pyntelige ud.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
Svar til: købe klinger til køkkenknive

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Dine informationer: