Om årets knivkonkurrence, DKF.

Fora Foreningen Knivbladet Om årets knivkonkurrence, DKF.

Dette emne indeholder 7 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af  Carsten Jørgensen 5 år, 1 måned siden.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Carsten Jørgensen
    Participant

Hr Redakteur.
    Der plejer altid at blive bragt billeder af ALLE præmierede knive fra årets knivkonkurrence. Ikke kun vinderknivene.
    Desuden savner jeg oplysninger om hvem der var dommere ved konkurrencen.
    Og så også lidt ros : Jeg synes det er en fin lille artikel du har om knivkonkurrencen og din deltagelse. Og så må vi håbe, der er flere der vil deltage.

MVH
    CarstenJ

#4112 Svar

Carsten, jeg må give dig ret- Men samtidig minde dig om vi har fået ny Redaktør, som sammen med redaktionen laver et flot arbejde med knivbladet.

Du kan evt se billederne her http://knivforeningen.dk/aktiviteter/afholdte-aktiviteter/afholdt-i-2012/#konkurrence

#4131 Svar

Carsten Kümler
    Participant

Herr Carsten Jørgensen 😉

Tak for dine kommentarer vedr. billederne fra knivkonkurrencen i år. Det var ganske rigtigt lidt af et dilemma, men det bunder i, at knivene bedømmes anderledes nu. Det er alene den håndværksmæssige kvalitet af kniven, klingen og skeden (Design, proportioner og færdiggørelse), der udløser en 1., 2. eller 3. præmie. Det har derfor ikke nødvendigvis noget med placeringen i de enkelte klasser at gøre. Således var der 23 ud af 27 knive og klinger, der opnåede præmiering fordi kvaliteten var høj. Og selv om vi er meget bevidste om, at der skal vises mange inspirerende knive i bladet, så er 23 lige i overkanten. De skal jo også vises, så man kan se, hvad det er.
    Derfor valgte vi at bringe de 8 klassevindere, og 4 mere på midtersiderne. Jeg vil medgive, at det havde været på sin plads at nævne præmieringen af knivene på midteropslaget.
    Jeg håber, det er forklaring nok – det er ikke sikkert, det ændrer din mening, men det er bevæggrundene for, at det blev, som det blev 😉
    Mht dommerlister er det taget ad notam.
    Afslutningsvis tak for de pæne ord om knivkonkurrencen. Jeg håber VIRKELIG det får flere til at melde knive til konkurrencerne, for skemaet er, efter min mening, et super værktøj.

Med venlig hilsen

Carsten Kümler
    Redaktør Knivbladet

#4152 Svar

Carsten Jørgensen
    Participant

Herr Redakteur
    Jeg er ganske enig med dig i alt i dit indlæg, bortset fra en ting : Der er faktisk 24 præmierede knive, iflg skemaet på s 13 😯 . Og selv med fem knive pr side ( stadig akseptabel str.) vil det kræve et par dobbeltsider mere. Så OK, selv om det er ærgerligt. Jeg tænker her på de mange medlemmer af DKF, der ikke var til stævne og heller ikke er på hj-siden. 🙂
    At 24 ud af 27 knive/knivklinger (16 knivmagere deltager) opnår præmiering, kan godt være pga høj kvalitet (og det vælger vi selvfølgelig at mene), men det kan også være fordi man er lidt for large med præmierne. Jeg hælder faktisk til, at der skal en lille stramning til, altså et mindre pointspænd pr præmie end nu. Præmieringssystemet er jo taget fra det svenske, hvor der deltager væsentlig flere knive/knivmagere i de enkelte klasser, end her i Danmark.
    Den håndværksmæssige kvalitet har altid været kriteriet for præmiering, det er præmieringssystemet der er ændret.(Jeg var faktisk med i det udvalg, der foreslog det nye system). 😎

MVH
    CarstenJ 😀

#4154 Svar

Mikael Hansen
    Keymaster

Hej Carsten J.
    Det har ofte svinget med, hvor mange billeder der er kommet med i bladet fra konkurrencerne. Dels er der pladshensynet, dels er det billedernes kvalitet, der ofte lader meget at ønske i kvalitet. Jeg har selv ved et par konkurrencer skullet tage billederne. Og ofte er det i en hastighed og under elendige vilkår ( inde og om aftenen, hvor lyset ikke er til det.) Og det giver ofte at knivene ikke præsenteres fra sin bedste side. Hvidbalancen er ofte ikke kalibreret og der kan være andre tekniske finesser, der gør at billedmaterialet ikke er helt i top.
    Og det har vi ind i mellem sparet medlemmerne at skulle se…
    Billederne er ofte efterbehandlet. Vi har haft nogle gode redaktører der har kunnet stille på farverne efter at man har modtaget billederne. Hvis du kikke foregående blad efter kan du se det gule læder knivene ligger på skifter farve under knivene. Det gør det naturligvis ikke.
    Men det er resultatet, når farverne justeres så kniven fremtræder i mest muligt tilpassede naturlige farver.
    Til juninummeret, hvor der på bagsiden er plakaten for Haderslev, har jeg taget billedet af Uwes kniv. Billedet er taget i i solskin – skyggen – på sort baggrund ( i Frederikshavn, en søndag eftermiddag i maj). Billedet er gjort skarpere end originalen (optimeret til trykning) Farven er sikker justeret på skæftet. Der er lagt mere blå farve på klingen. Kniven er så friskrapt og lagt på et andet billede, der i øvrigt er manipuleret på anden vis…
    Selv som øvet bruger tager det tid.
    Der ikke er der hvis vi skal vise 25 knive efter hver udstilling.
    Og måske er det bedre med en artikel mere, end et billede af endnu en kniv, der blot pligtmæssigt vises.
    Lå den samme kniv i et lækkert billede kunne den sikkert bringes andre steder i bladet. Dermed en opfordring til at sende redaktionen billeder af knive, uanset om de deltager i konkurrencer eller ej. For vi vil gerne vise mange knive. Det er jo det bladet også er der for: Inspiration.
    I øvrigt kan jeg kun opfordre til at alle kommer til de udstillinger der afvikles – for eksempel i kommende weekend i Horsens – og se knivene med egne øjne.

Med venlig hilsen

Mikael

#4162 Svar

Carsten Jørgensen
    Participant

Hej Mikael
    Jeg er ikke spor uenig med dig. Og jeg har i nu flere år netop lagt mærke til, at billederne mangler lys. Og det går i særlig grad ud over mørke skæfter og skeder, hvor detaljer kan forsvinde. Jeg synes det er lidt synd. Kunne foreningen ikke investere i et par lamper og en skærm ? På Københavns Auktioner er der ofte fotoudstyr til rimelige priser.

MVH
    CarstenJ

#4164 Svar

Mikael Hansen
    Keymaster

Hej Carsten

Hvis lys og en kasse kunne løse problemet var det lavet. Men sådan er virkeligheden ikke. Dels sikrer et telt ikke at der kommer grimme refleksioner i klinger og blanke overflader. Dels kommer kameraet ofte så for tæt på objektet der skal fotograferes, med det resultat at linjerne ikke kan ses, da der opstår fiskeøjeeffekt.
    Derforuden kommer der ofte slagsskygger efter det skarpe lys, der heller ikke går et billede godt.
    Og har man så heller ikke justeret lysfølsomhed, farvekorrektur(hvidbalance) kan det også ende med fejl.

Desuden er det sjælden således at en opstilling er god for næste foto, hvor lysindfald og vikler er anderledes.

Der er en grund til at det tager langt tid at blive en god fotograf, og imendens kan man håbe at der bliver taget hæderlige billeder. Selv regner jeg med at skulle tage 10 – 20 billeder for at få et vellykket. Og det tager tid….

Et indkøbt fuldt funktionsdygtigt fotoudstyr skulle desuden ofte sendes rundt i landet, da knivene jo aldrig ender samme sted til fotografering. Hvem har lyst til at have 2 lamper og paraplyer og stativer stående og sørge for, at de til enhver tid er funktionsduelige – også når de når frem hvor de skal? Og der opstilles og betjenes korrekt? Derefter nedtages uden at tage skade og sendes tilbage til depotet… Det går ikke tre gange i træk…

Der var for år tilbage købt et kamera til foreningen. Kameraet er forlængst afskrevet, men heller ikke det sikrede at vi fik alle knive foreviget i et brugbart format/i sublim kvalitet…

Desuden er der den kendte fejl 40, der henviser til at langt de fleste fejl opstår ca. 40 cm fra det apparat, der ikke virker… nemlig hos den der betjener det 🙂 Gadgeten fejler ikke noget – den gør bare som den bliver bedt om…

Vi må finde os i hæderlige billeder og nyde de vellykkede… 😉 og så er vi alle glade amatører, de bare vil stiller professionelle krav – til de andre … 🙂

Redaktionen modtager stadig gerne bidrag fra foreningens medlemmer – herunder fotos af udførte kreationer. Redaktøren tryller stadig gerne med balancer og toninger, hvis billedet ikke er helt optimalt.

Har du bidraget med knive i årets konkurrencer? Hvis ikke der indkommer seværdige knive – kommer der heller ikke spændende knive i bladet….

Og kom til Horsens og se den udstilling der foregår der, i Industrimuseet, i kommende weekend. JEg tager et billede af dig, hvis du kommer 🙂

Med venlig hilsen

Mikael

#4175 Svar

Carsten Jørgensen
    Participant

Ja,ja,ja. Jeg har forstået. Jo bedre og dyrere udstyr man har anskaffet sig, jo sværere er det at tage gode billeder. 😕 😉
    Jeg ville såmænd gerne se udstillingen i Horsens. Og stille op til et foto. Men kære Hansen, fra jeg træder ud af døren, og til jeg er i Horsens er der gået godt 4 (FIRE) timer. Og så hjem igen. 8 timers transport. Der bliver ikke meget tid på udstillingen. Så jeg kommer ikke til Horsens. 🙁
    Og ja, jeg sender altid kniv(e) til konkurrencen. I år en i sort/hvid i japansk stil, Kunst-& smykkeknive.
    Og den er særdeles seværdig !!! 😮 😮 🙂 😀

MVH
    CarstenJ

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
Svar til: Om årets knivkonkurrence, DKF.

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Dine informationer: