Renovering af Esse

Fora Knivmageri Værktøj Renovering af Esse

Dette emne indeholder 9 svar, har 6 stemmer og blev senest opdateret af  Jørgen 5 måneder, 2 uger siden.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Henning Rohde
    Participant

Er endelig færdig med at skille ad,sandblæse og lakere min esse – nu skal den bare samles – så der kan smedes igen 🙂
    2a5a1f45.jpg
    d2f8b586.jpg
    Malede en lille hammer øverst på essen 🙂

Gasessen er skilt ad i atomer og bliver det næste projekt 🙂
    Hvem ved hvor man kan købe støbemasse der kan holde indv. i gasessen? (vil ikke have kræftfremkaldende uld, som alligevel brænder, i længere)

#3977 Svar

Måske kan dette bruges: http://www.ravstedhus.dk/pi/Cement_til_ovn_reparation_27133_.aspx skulle kunne bruges til at beklæde indersiden af hærdeovne.

ps: Flot esse du har, hvor tyk er bundpladen, måske en ide at beklæde den med ildfaste sten eller lign.

#3983 Svar

Henning Rohde
    Participant

Tak Torben 🙂
    Det vil jeg prøve
    Bundpladen er ikke så tyk… Men der ligger som du siger ildfaste sten over hele pladen rundt om esseskålen.

#3984 Svar

Anonym

Den ser fin ud,så venter vi bare på der kommer klinger ud af den 😀

#3987 Svar

Daniel Claville
    Participant

Hej Henning
    den ser godt nok fin ud.

til gas essen vil jeg ikke anbefale at kun have støbemasse da du vil få en esse som nok vil tage over en time om at blive helt varm og bruge mere gas. det er vigtigt at have noget som isolere en del. men ulden er ikke farlig hvis du indkapsler det.
    men en støbemasse som jeg har fundet frem til er den bedste man kan få her i landet som kan holde til varmen i lang tid også at blive hurtigt afkølet (som en åben esse gør) og kan holde bedst til boraks som eller ætser stort set alt når det er varmt. er en der hedder B 1600 fra firmaet http://www.schmidt-danielsen.dk/frames.asp?la= den er under Traditionelle støbemasser de sælger også keramisk uld til det bedste priser (så vidt jeg ved)

Heat it n' Beat it!

#3988 Svar

Nice, daniel 🙂 Jeg går og skal til at bygge en esse sammen med en kammerat, så det var nice at lige få et hint 😀

#3990 Svar

Henning, det trådvæv, du har i esse-skålen, er du sikker på, at det kan holde til varmen??

#3999 Svar

Henning Rohde
    Participant

@Daniel – tusind tak det vil jeg følge op på 🙂
    @Torben – Det må du undskylde … det er et forkert billede jeg har lagt ind – essen er ikke færdigmonteret der. Gitteret du kan se er gulvristen til udsugningen i min malekabine – der er støbejerns-esseskål i den færdigmonterede esse 🙂 vedhæfter lige nyt billede
    VH Henning
    e6c4635b.jpg

#4001 Svar

Det gir’ jo bedre mening, det andet havde ikke holdt længe 😉

#13835 Svar

Jørgen

Hej Henning

Du kan også købe støbemasse og uld hos http://www.ildfastesten.dk

Der er både en støbemasse der kan holde til 1400 og 1700 grader

Støbemasse 1700 grader

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
Svar til: Renovering af Esse

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Dine informationer: