Tallerkensliber

Fora Knivmageri Tips & Trix Tallerkensliber

Dette emne indeholder 21 svar, har 8 stemmer og blev senest opdateret af  Jens holm 6 måneder, 3 uger siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

Frank Lund
    Participant

Hej Alle
    Jeg er ny her i foreningen og i knivmageriet, Har købt mig en tallerkensliber og vil gerne have lavet den om til velcro, men hvordan får jeg den skive af som den kom med, og hvad skal jeg bruge af lin til velcro skiven, håber nogen kan hjælpe.

Hilsner fra
    Frank

#6442 Svar

Lars Tougaard
    Participant

Velkommen
    Både aftagning og pålimning af nye skiver var de første år særdeles bøvlede for mig. for jeg var nødt til at afmontere og efterjustere landet hver gang. Men efter nedenstående metoder “går det som en leg” uden at pille på landet. 😉

Sådan tager jeg slibeskiven af:
    1.Jeg løsner med en spatel slibeskiven et sted. Med hjælp af fingerkræfter og en fladtang hiver jeg meget langsomt (så det meste af limen kommer med) slibeskiven fra rondellen ned til landet ( som du ikke behøver at afmontere). Nu er næsten halvdelen af skiven løsnet.
    2.Så tager du den saks, som du har ofret til at klippe i slibepapir og klipper i slibeskiven ind til nær centrum fra den en side.
    3.Nu kan skiven drejes således at en stor del af den befriede del kommer ned under landet.
    4. gentag 2.
    5. gentag 2 og 3 indtil slibepapiret er revet af.
    6. Limrester fjernes lettest med xylol ( husk åndedrætsværn og luft ud)
    🙂
    Sådan limer jeg en ny slibeskive på:
    1. riv halvdelen af slibeskivens dækkefolie fra og klip den af.
    2. der sidder nu dækkefolie over limen på halvdelen af slibeskiven. denne halvdel kan nu uden at klistre fast føres ned bag landet på skiven
    3. den øverste del af slibeskiven kan nu limes på plads
    4. skiven drejes så folien på den anden halvdel af slibeskiven kan tages af og slibeskiven kan trykkes på plads. 😀

Forresten har jeg spændt et stykke plexiglas på landet således at spalten mellem land og skive kun er 1 mm. Så forsvinder der ikke så mange klinger ned under landet. Og så har jeg på plexiglaspladens underside tegnet hjælpelinier der er vinkelrette og passende skrå på skiven. 😀

Med lidt øvelse kan proceduren gøres på 5-10 minutter. Velcro er muligvis hurtigere at skifte, og gør det muligt at skifte mellem flere skiver, men jeg har hørt at velcro vist ikke giver den kontante/præcise slibning, som jeg finder er rondellensliberens fordel.

Hvis det er en “billig” rondelsliber vil jeg gerne høre om du er tilfreds med den. Jeg vil gerne have en sliber til, så jeg kan have 2 forskellige kornstørrelser parat, men en “kvalitets sliber” koster jo en ½ jetjager.

god fornøjelse.

#6443 Svar

Jørgen Frandsen
    Participant

Hej Frank
    Det er uden tvivl rigtigt at man får en mere præcis vinkel uden velcro, så til klingeslibning er det nok ikke det bedste. Jeg laver en del træarbejde og har bare en lamellimet krydsfinerskive på drejebænken og den bruger jeg flittigt. Jeg har givet den lak før jeg limede velcro-bagside på og det har holdt flere år nu. Velcro-bagside kan du købe hos “Sløjddetaljer” på nettet. Det er selvklæbende men din skive skal selvfølgelig være helt ren før påklæbning.

Hilsen Jørgen F.

#6444 Svar

Palle Michelsen
    Participant

ups. Her har jeg gået og afmonteret slibelandet (det er lidt bøvlet) og så er det så ligetil. Tak for tippet.
    I øvrigt kan man få sliberondeller der er beregnet til metal.

#6445 Svar

Jørgen Frandsen
    Participant

Hej Palle
    Ja du kan sagtens få rondeller til metal men velcroen gør skiven lidt blødere så det er svært at få en slibning helt “skarp” i kanten f.eks. ved slibning af klinger. Men ellers er velcro jo dejlig nemt.

Hilsen Jørgen F.

#6446 Svar

Michael West
    Keymaster

Ja… Velcro duer ikke til metalslibning..

Proxxon har selvklæbende skiver som fungerer fint til metal. De har endda nogle i silicium carbid som kan vådslibe.
    De har også denne silikone bagskive, som gør skift af skiver lige så enkel som med velkro.

http://dorchdanola-netbutik.dk/product/proxxon-selvklaebende-silikone-4270/

Eneste ulempe er at de kun ligger i 250mm, men det går fint endda.

Jeg er i gang med at afsøge for en løsning med silikoneskive til 300mm rondeller, og skal nok opdaterer her i tråden…
    Hilsen West

#6447 Svar

Jørgen Stenbæk
    Participant

Da jeg har overvejet at købe en rundelsliber UDEN velcro, har jeg tænkt på en ProxxonTG 250/E. Er der nogen der kan anbefale en sådan. Den skal bruges til træ/kunststof, horn/ben og metal, men i små dimensioner. Er det “legetøj” eller er der motor til rigtigt brug?
    Hilsen Jørgen Stenbæk

#6448 Svar

Lars Tougaard
    Participant

300 mm er ikke for stor.
    Jeg kan anbefale nedenstående som en seriøs forhandler af profudstyr. De kan rådgive fagligt og med OK-netpriser:
    http://dorchdanola-netbutik.dk/category/rondelsliber-skivepudser-669/
    NB! der er forskel på, hvad de tilhørende slibeskiver koster! 🙁

#6450 Svar

Palle Michelsen
    Participant

Det er mig bekendt ikke normalt at slibe klinger på en tallerkensliber (nogen gør måske men det er ikke optimalt). En båndsliber håndterer det meget bedre og så kan den også bruges til træ hvis man har behov for det. Jeg skriver dette mest for Frank, inden diskussionen bliver for teknisk.
    Har selv lavet en slibeskive på 300 mm med en korn 400 og en bolt midt igennem og sat den op i søjleboremaskinen, det virker fint.

#6451 Svar

Michael West
    Keymaster

Jeg kender ikke Proxxon 250, men syntes jo at hastighedsreguleringen er et kæmpeplus…
    Om den så er kraftig nok i motoren er et andet spørgsmål. Har ikke kunnet finde nogle data på den… heller ikke på Proxxons egen hjemmeside… Det tegner jo ikke så godt…
    Jeg sliber fladerne på mine klinger på tallerkensliber, ligesom jeg sliber hårde materialer (kindtand, koral og lignende) med vandkølede silicium carbid skiver. Det fungerer supergodt, men kræver hastighedsregulering.
    Til almindeligt brug til skæfter, ville jeg nok også gå efter 300mm selv om ingen af de viste maskiner har hastighedsregulering.

#6452 Svar

Lars Tougaard
    Participant

Hej Michael
    1.Enig i at hastighedsregulering er vigtig ved al motorslibning. Hvis det er en 220V sliber du har. Hvorledes klarer du så hastighedsreguleringen?
    2.Jeg har haft problemer med at finde ikke-velcroskiver på nettet. Men har kunne bestille dem telefonisk på Dorchdanola (66 15 50 40). Jeg vil gerne høre om andres erfaringer?.
    3. Jeg vil også prøve planslibning på rondelsliberen. Fordelen for mig ved rondelsliberen frem for båndsliberen er dens store præcision. Efter min erfaring er den mere præcis end båndsliberens planland. Og rondelsliberen er unik til lige at slibe noget i vinkel.
    4. Mon man kan gøre klisterskiverneskiverne lettere aftagelige ved at lægge en tynd selvklæbende teflonfolie på rondellen. Er der nogen der har prøvet det? http://www.fluortech.dk/ptfe-tape-og-folie?id=142

#6453 Svar

Hej Lars

Du kan godt få frekvensomformere til 230V.

#6454 Svar

Lars Tougaard
    Participant
    #6455 Svar

Den smider 3 faser ud så det duer ikke.. http://www.invertekdrives.com/variable-speed-drives/optidrive-e2-single-phase/

det her måske.. Men det er nok dyrt..

Simon

#6456 Svar

Jørgen Stenbæk
    Participant

Proxxon 250 er på 200W, hvilket ikke er meget, så derfor mit spørgsmål om der var nogle der havde praktisk erfaring med den. Den jeg bruger i øjeblikket har en skive på 180mm med velcro, og trækkes af en 750 W AEG boremaskine med forsats gear, så jeg kan regulere hastigheden mellem ca 800-8000. Det var velcroen der var min anke, og ønsket om en anden, men med variabel hastighed.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
Svar til: Tallerkensliber

You can use BBCodes to format your content.
Your account can't use Advanced BBCodes, they will be stripped before saving.

Dine informationer: