Foreningen

Er du interesseret i knive?

Er du jæger, lystfisker eller friluftsmenneske?
Betragter du knive som samleobjekt, et dejligt stykke værktøj, eller laver du selv knive?

Så er Dansk Knivforening måske noget for dig.
Dansk Knivforenings formål:
Dansk Knivforening arbejder for at stimulere og videreudvikle dansk
knivtradition, og for at øge interessen og viden om kniven og dens
kulturhistorie.

Mange gamle håndværk er truet og mange forsvundet. Dette har været
medvirkende til oprettelsen af Dansk Knivforening i 1993 i samarbejde med Dansk Husflids-selskab og Jagt- og Skovbrugsmuseet i Hørsholm. De sidste to er siden begge lukkede, men knivforenigen er her stadig, vågen og udviklende på håndværk og kulturformidling.

Dansk Knivforening er en selvstændig forening, der samarbejder med andre, når det handler om knive.

4 gange om året udgives Knivbladet, hvori du kan læse alt hvad der rører sig i danske og nordiske knivkredse.

Aktiviteter:

I Dansk Knivforening afholdes en række forskellige aktiviteter. Vi arrangerer bl.a. knivtræf med blandt andet også DM i kniv. Knivtræf afvikles rundt i landet.

Der afholdes knivseminarer med undervisningsforløb i bl.a. smedning, skæftning, læderarbejde og arbejde i ben, horn og sølv.